Saturday, September 18, 2010

Perjalanan Hidupku Sepanjang Minggu Aidilfitri 1431

Pahlawan Malaysia, Ust. Arif Izduan (tengah). Kebetulan walimah beliau hari Malaysia, 16 September. Bergambar bersama dengan mantan Pengerusi Badan Dakwah dan Kebajikan (BDK) MMAS sesi 2004, Syeikh Habib Zul Azwan, mantan Setiausaha Agong BDKMMAS sesi 2005, Ust. Arif Izduan dan mantan Pengerusi BDKMMAS sesi 2006, al-Faqir Mohd Nawwar Abu Mukhtar.

Bersama dengan Ust. Farid Hj Din, mantan Presiden Persatuan Pergerakkan Pelajar Islam Kedah (PPIK) sesi 2004 dan juga mantan YDP MPP USIM sesi 2008.


Gambar ini ketika saya dan Fahami baru sampai ke rumah kenduri di Tualang. Kami tengah merenung masa depan Islam umumnya di Malaysia, khususnya di Kedah Sejahtera.


Barakallahu lakuma kepada Afifi & pasangannya, Aiman Majidah. Ini batch SPM 2005 MMAS yang pernah menggerakkan Badan Dakwah dan Kebajikan pada satu ketika dahulu.

Kami bertandang ke rumah Abu Qahafah, bekas Presiden PPIK sesi 2009 (orangnya di sebelah saya). Beliau akan berangkat ke bumi Anbiya' Mesir untuk melanjutkan pelajar di Universiti al-Azhar. 4 tahun lagi, Insyaallah lahirlah seorang ulama' muda yang akan berjuang dan menyemarakkan Islam di bumi Malaysia.


Saya dan sahabat-sahabat menziarahi Ustaz Nazmi, orang kuat Sarawak. Kemunculannya selama hampir 4 tahun di bumi Kenyalang membawa satu sirna Islam yang baru. Harapan beliau agar Islam terus mekar di bumi Sarawak dan mengharapkan anak watan Sarawak sendiri yang menyebarkan Islam di sana.


Perbincangan serius antara Ust. Farid Hj Din (bekas YDP MPP USIM sesi 2008 dan sekarang guru di Maahad Mahmud Bandar Baharu) dan Ust. Sufian Ismail (Guru Besar Sekolah Rendah Agama di Puchong) di rumah kenduri Ust. Ariff Izduan. Perbincangan menjurus kepada perjalanan dakwah di bumi Malaysia.


Bergambar bersama mantan Pengerusi Badan Dakwah dan Kebajikan MMAS sesi 2004, Syeikh Habib Zul Azwan Abdullah (Adnan namanya di bumi Yaman). Perjumpaan terakhir dengan beliau sebelum berangkat pulang ke bumi Yaman pada 22 September 2010 ini. Insyaallah, 5 tahun lg, lahir lagi seorang ulama muda.


Orang yang berbaju raihan warna hijau, Ust. Sobri Elias, mantan Ketua Lembaga Pengawas dan Tatatertib Maktab Mahmud Alor Setar (juga merangkap Ketua Pelajar) sesi 2004 & 2005. Sekarang beliau sedang menuntut pelajar di peringkat Ph.D di Universiti Malaya. Dari Ijazah Sarjana Muda terus ke Ph.D.

No comments:

Post a Comment