Saturday, June 5, 2010

Bersatu Meraih Kekuatan



Isu serangan tentera Israel terhadap konvoi keselamatan ke Gaza telah membuka mata dunia akan keganasan dan kekejaman yang dilakukan dalam negara Palestin. Insiden yang terjadi menggambarkan pecisan keganasan yang dulu dan sedang berlaku di Gaza. Malah lebih dahsyat.

Konvoi tersebut hanya bermatlamatkan untuk membantu rakyat Palestin khususnya di Gaza yang dilanda kemiskinan makanan, perubatan dan pembangunan akibat sekatan yang dijalankan oleh pihak Zionis. Namun, niat murni delagasi ini terbantut apabila serangan tentera Israel perairan Gaza.

Sebelum ini, pasukan konvoi mengeluarkan kenyataan bahawa mereka tidak membawa sebanrang peralatan peperangan. Mereka hanya membawa lebih kurang 10 ribu tan bahan makanan, perubatan dan bahan binaan.

Hal demikian tidak dipedulikan. Malah Zionis menghantarkan tenteranya yang siap bersenjata bagi menyekat konvoi ganbungan beberapa negara. 20 sukarelawan mati akibat serangan itu. Yang lain, mereka dibawa masuk ke penjara.

Takutnya Zionis Yahudi

Konvoi Lifeline4Gaza terdiri daripada gabungan beberapa NGO seperti Haluan, Muslim Care dan lain-lain. Pun begitu, terdapat juga negara-negara lain yang turut serta dalam membantu rakyat Gaza. Keprihatinan atas isu kemanusiaan, beberapa negara ini bergabung melibatkan ahli parlimen seperti Jerman yang juga bersama dalam konvoi tersebut.

Mereka hadir bukan atas nama kerajaan sesebuah negara. Tetapi mereka pergi atas kesedaran beberapa buah NGO yang sebelum ini memperjuangkan Isu Palestin di Malaysia. Namun, mereka diserang tentera Zionis yang arahan dan perintahnya dikeluarkan oleh Kerajaan Haram Israel.

Kerajaan Haram Zionis menyerang gabungan NGO. Satu tindakan yang tidak adil. Inilah menunjukkan sebenar Yahudi takut.

Kesatuan Menunjukkan Kekuatan

Kekuatan yang ada pada konvoi itu adalah kesatuan atas nama keadilan dan kesaksamaan. Kesatuan ini telah menyebabkan Yahudi Israel takut dan hilang punca. Pada hal pasukan konvoi pergi hanya ingin membantu rakyat Palestin yang tertindas, bukannya ingin bertempur dengan Yahudi Israel.

Ini baru gabungan beberapa NGO. Bayangkan sekiranya gabungan negara-negara Islam khususnya. Mungkin kekuatan yang terhasil lebih utuh dan kukuh, bersatu menentang kezaliman dan membebaskan bumi al-Quds yang sudah 62 tahuan berada di cengkaman Yahudi.

1 comment: