Monday, November 2, 2009

Sepenuh hati bersama HPA

Semalam genap seminggu kami ditaklimatkan tentang perniagaan Multi Level Marketing Syariah (MLMS) Herba Penawar Al-Wahida (HPA)di cawangan HPA Tanjong Malim. HPA merupakan satu-satunya MLM Syariah yang pertama di Malaysia dan juga pengurusannya 100% dikendalikan oleh orang Islam.

Permulaan HPA ini bertitik tolak daripada seorang yang minat dalam bidang perubatan melalui herba sejak dari kecil lagi. Lantas beliau mengembangkan minatnya dengan mewujudkan sebuah syarikat yang kini dikenali gahnya dengan HPA sempena nama perempuannya iaitu Wahida. Haji Ismail adalah pengasas bagi MLM Syariah ini dan sekarang merupakan Pengarah Urusan terbesar HPA.

Menarik mengenai HPA

Pada awalnya saya beranggapan HPA ini seperti MLM yang lain yang hanya menitikberatkan keuntungan semata-mata. Namun, pandangan tersebut meleset selepas diterangkan oleh dua orang penceramah jemputan dari Utara Malaysia iaitu Abang Faizal dan Ustaz Rohaizat.

HPA sangat mengambil kira produktivti dan kualiti sesuatu barang yang dihasilkan. Kebanyakan baha-bahan mentah pembuatan barang adalah keluaran sendiri tanpa bergantung dengan pihak lain. Mereka mengadakan ladang penternakan dan pertanian sendiri supaya dijamin halal untuk diproseskan menjadi produk.

Yang menarik lagi, didikan terhadap warga kerja HPA. Sebelum mula kerja, warga HPA diwajibkan berwudhuk terlebih dahulu. Setiap kali masuk waktu solat, mereka akan pastikan semua pekerja menunaikan solat fadhu secara berjamaah tanpa ada yang tertinggal. Wanita dalam keadaan haid, mereka diasingkan dari tempat pemprosesan ke tempat pentadbiran. Hal ini kerana HPA ingin menjaga dan memelihara kesucian serta keberkatan barang yang dikeluarkan.

Altenatif Umat Islam


Di Malaysia, umat Islam merupakan pengguna terbesar berbanding dengan agama-agama lain. Setiap hari masyarakat membeli barangan keperluan daripada pihak yang menjadi kebiasaan kita tuju tanpa meneliti status halal menurut sisi Islam. Setiap pembelian kita belum tentu lagi pulangannya akan kembali kepada kita semula.

Justeru, HPA memperkenalkan satu sistem yang bermanfaat kepada pengguna atau ahli itu sendiri. Sekiranya ahli menggunakan barang HPA, pulangan seperti bonus bulanan secara baucer atau tunai semestinya milik ahli. Secara tidak langsung, HPA menjadi salah satu punca mencari rezeki tambahan.

Halal dan Haram

“Wahai sekalian manusia! makanlah dari apa Yang ada di bumi Yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana Sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh Yang terang nyata bagi kamu.” Surah al-Baqarah : 168

Wahai orang-orang Yang beriman! makanlah dari benda-benda Yang baik (yang halal) Yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya.”
Surah al-Baqarah : 172

Tujuan utama HPA adalah mengeluarkan barangan dan produk yang dijamin halal disisi Islam dan altenatif barang umat Islam. Kini, barangan keperluan yang dihasilkan daripada pelbagai pihak masih belum pasti kesahihan status halal sesuatu produk. Kami dimaklumkan terdapat kurang lebih 11 cop halal di Malaysia.

Segala keraguan terhadap barang yang hari-hari kita gunakan akan lesap dan lenyap dengan kita memilih barangan HPA. Selepas dari taklimat lepas, beberapa rakan dengan sepenuh hati menolak barangan yang sebelum ini mereka gunapakai lantas sepenuh hati memlilih produk HPA.

No comments:

Post a Comment