Saturday, August 29, 2009

Wacana Eksplorasi Buku : Salahuddin al-Ayubi Penakluk Jerusslam

Sekalung tahniah saya ucapkan kepada Exco Akademik dan Kerjaya Majlis Perwakilan Pelajar UPSI kerana telah berjaya menganjurkan satu program yang begitu baik untuk mahasiswa iaitu Wacana Eskplorasi Buku. Topik yang diperbincangkan sangat signifikan bagi mahasiswa, sebuah buku yang bertajuk Salahuddin al-Ayubi.
Antara barisan panel yang mengupaskan buku ini ialah En. Abdul Latip (mesra dengan panggilan Pak Latip), penulis buku dan En. Muhammad Kamal, pensyarah UPSI serta dikendalikan oleh saya sendiri. Apa yang menarik dalam wacana ini, barisan panel membawa kita ke zaman Sultan Salahuddin, bagaimana etika peperangannya bertempur dengan tentera Salib, yang cuba meneladani daripada cara peperangan Rasulullah.

Disini para peserta wacana dapat menilai, setiap kali tentera Salahuddin berperang dengan tentera Salib, mereka memperoleh kejayaan yang gemilang. Hal ini disebabkan, sunnah peperangan yang ditunjukkan oleh baginda Rasulullah, Salahuddin tidak pernah meninggalkan sunnah tersebut.

Tidak memusnahkan tanaman, bangunan-bangunan, gereja atau rumah ibadat, tidak membunuh kanak-kanak, kaum wanita serta orang-orang tua adalah antara etika peperangan yang dianjurkan oleh Islam. Apa yang penting dalam sejarah menebus kembali Baitul Maqdis, Salahuddin merupakan seorang pemuda Islam yang jelas hala tuju kehidupannya dengan berpaksikan La Ilaha Illallah.

Beliau tidak mengharapkan apa-apa balasan materil selepas pertempuran, apa yang dimohon adalah keredhaan Allah semata-mata. Ayuh mahasiswa! marilah kita sama-sama meneladani sejarah Islam yang agung ini, supaya generasi kita pula yang menebus kembali tanah suci al-Quds daripada genggaman Israel.

No comments:

Post a Comment