Monday, August 31, 2009

Sambutan Ulang Tahun Kemerdekaan Malaysia kali ke 52

Saya teringat kata-kata Ruba'e ibn Amir ketika berhadapan dengan panglima Rom. Panglima ini bertanya kepada si pemuda yang gagah, mewakili tentara Islam yang akan berperang dengan mereka, di atas tujuan apakah mereka datang untuk berperang. Maka, dengan rasa penuh yakin, Ruba'e menjawab :

"Sesungguhnya Allah telah menghantar kami untuk membebaskan perhambaan sesama manusia kepada perhambaan kepada Allah, dan juga kami mengeluarkan manusia dari kesempitan dunia menuju keluasan negeri Akhirat"

Lihat, begitu hebatnya ungkapan yang dilontarkan oleh seorang pemuda bila berhadapan dengan musuh. Tanpa rasa takut dan gerun pada pihak musuh yang pernah menjadi kerajaan yang menguasai sebahagian dunia dengan corak tamandunnya.

Sempena 52 tahun kemerdekaan Malaysia yang kita cintai, mari kita bersama-sama menghayati ungkapan keramat ini. Kalimah ini adalah antara maksud sebenar kemerdekaan. Kita bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan kepada rakyat Malaysia, hidup dengan aman, dijauhkan dengan bencana alam, kurang krisis politik dan bebas melakukan aganda kebajikan.

Bukan sekadar ini sahaja yang kita mahukan, malah lebih dari itu. Kita ingin lihat Malaysia ini dipayungi oleh perlembagaan berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah. Saya rakamkan tahniah kepada pejuang-pejuang terdahulu yang berjuang habis-habisan menghalau penjajah keluar dari Tanah Melayu. Kita kenang jasa mereka di atas pengorbanan yang mereka curahkan. Semoga Malaysia menjadi negara yang makmur, yang juga diberi keampunan oleh Allah.

بلدة طيبة ورب الغفور

Mohd Nawwar bin Abu Mukhtar

No comments:

Post a Comment