Saturday, August 29, 2009

Kenangan Bersama PPIUPSI

Alhamdulillah, saya panjatkan rasa syukur ke hadrat Ilahi kerana masih lagi diberi nikmat Iman dan Islam, nikmat paling besar yang kita kecapi. Pada bulan September 2007, di dalam mesyuarat agung PPIUPSI kali 4, saya di amanahkan sebagai Presiden PPIUPSI pada sesi 07/08. Saya bersama-sama rakan pimpinan PPIUPSI yang lain merancang bagaimana hendak menyebarkanluaskan fikrah Islam dibumi UPSI. Semakin hari, PPIUPSI semakin diterima oleh masyarakat kampus dengan pelbagai aktiviti yang dianjurkan.

Kemudian, pada tahun 2008, sekali lagi saya dipilih sebagai presiden untuk sesi 08/09 bagi menerajui PPIUPSI yang kian berkembang, melangkah maju ke hadapan. Ahli PPIUPSI semakin bertambah dengan kemasukan major Pendidikan Islam (PI) pada setiap kali pihak universiti mengambil pelajar baharu. Sekarang ini, sudah terdapat lima generasi mahasiswa PI di UPSI.

Tanggal 23 Ogos 2009 bersamaan 2 Ramadhan 1430H, mesyuarat agung PPIUPSI kali ke 6 telah dijalankan mengikut ketetapan pihak HEP. Lazimnya, setiap organisasi perlu mengadakan mesyuarat agung tahunan bagi menilai kembali prestasi perjalanan gerak kerja sepanjang sesi pemerintahan dan juga medan muhasabah. Saya telah melepaskan jawatan sebagai presiden di dalam bulan yang mulia sama seperti saya dilantik pada tahun 2007 dan kini telah diambil alih orang yang baharu.

Semoga dengan kepimpinan yang baharu, boleh memperkasakan dakwah melalui medium PPIUPSI. Pihak universiti sangat mengalu-alukan program yang berunsurkan islamik dan dakwah. Banyakkan kerjasama di antara mana-mana pihak seperti persatuan, NGO dan lain-lain supaya agenda dakwah terus tercapai.

Sepanjang saya memegang amanah yang diberikan, banyak kekhilafan dan kelemahan yang terdapat dalam melaksanakan tugas. Saya memohon ampun dan maaf kepada rakan-rakan dan ahli PPIUPSI sekiranya terguris di hati sepanjang kita bersama. Juga, saya rakamkan ucapan tahniah dan takziah kepada teman-teman yang baharu sahaja dilantik sebagai kepimpinan PPIUPSI ses 09/10. Saya akhiri dengan kata-kata yang indah :

خير الناس أنفع للناس
"Sebaik-baik manusia, manusia yang bermanfaat pada manusia lain"

Sekian.

Mohd Nawwar bin Abu Mukhtar
Mantan Presiden
Persatuan Pendidikan Islam
Universiti Pendidikan Sultan Idris

No comments:

Post a Comment