Friday, March 5, 2010

Generasi IPOD : Mehnah dan Tribulasi

Sabda Rasulullah saw :
"Aku berwasiat kepada kamu supaya menanggapi pemuda dengan sebaik mungkin kerana sesungguhnya mereka memiliki jiwa yang muda dibentuk (lembut dan unik). Sesungguhnya Allah telah mengutusku dengan agama yang lurus lagi toleransi lalu aku telah dibantu kukuh oleh para pemuda sedang orang-orang tua menyanggahiku".

Sabda Rasulullah saw :
"Sesungguhnya Allah swt mengagumi pemuda-pemuda yang tiada baginya sebarang ke rosakkan moral".

Semalam saya diberi tanggungjawab sebagai moderater forum perdana yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Mahasiswa Kolej Harun Aminurrashid sempena Karnival Perkampungan Alam 2010. Ahli panelis yang mengupas tajuk 'Generasi IPOD : Mehnah dan Tribulasi' ialah al-Fadhil Ustaz Anhar b. Opir dan al-Fadhil Ust. Dr. Jamnul Azhar b. Mulkan.

Tajuk ini sangat signifikan dibincangkan dalam khalayak golongan pemuda. Generasi ini serasi dengan alam teknologi yang serba canggih dan menjadi pelengkap hidup seharian. Sekiranya generasi ini tidak berdamping dengan handset, MP3, internet, Facebook dan lain-lain gadget, mungkin satu kekurangan dalam hidup.

Internet membantu manusia memudahkan urusan kehidupan seperti mendaftar keahlian sesuatu organisasi, membayar bil-bil dan membuat transaksi kewangan. Namun, pada masa yang sama, di dalamnya juga mempunyai unsur-unsur negatif seperti laman web lucah dan maklumat yang tidak tepat atau fitnah. Dr. Jamnul Azhar menyebut, 70% yang terdapat dalam internet adalah perkara negatif.

Fenomena negatif ini perlu dijauhkan supaya kita tidak terjebak dalam kancah tersebut. Apa yang seharusnya yang tersemat dalam diri generasi muda adalah Iman dan Taqwa. Iman dan Taqwa bukan suatu perkara yang mudah untuk perolehi, ianya memerlukan usaha bagi meraihkan kedua-duanya.

Mohd Nawwar b. Abu Mukhtar

No comments:

Post a Comment